Rörlig media inom marknadsföring

Kreativ marknadsföring är idag otroligt viktigt för att nå ut till potentiella kunder. Dagens samhälle är väldigt kommunikativt som hela tiden accelereras. Vår hjärna har betydligt lättare att ta emot en rörlig information än när det kommer till text.

Genom att använda sig av denna typ av marknadsföring kan företaget på ett snabbt och enkelt sätt förklara komplicerade saker och skapa ett speciellt förtroende ut mot målgruppen.

Behöver ditt företag hjälp med rörlig media?

Explanier.se är ett företag som hjälper dig med informationsfilm och företagsfilm. Få mer information genom att kolla in deras hemsida.

Hur blir man bra på rörlig bild inom marknadsföringen? – 6 enkla tips på vägen till rörlig media

1. Det ska gå snabbt

En viktig del är att hålla den rörliga bilden väldigt kortfattad. Det gäller att förmedla budskap på ett enkelt och tydligt sätt, men så snabbt som möjligt. I dagens samhälle är kunder mer otåliga vilket gör att man får hålla innehållet kort och koncist. Ett tips kan vara att dela upp ett långt klipp i två och därefter lägga upp med kort mellanrum.

2. Använda text i videos

Statistik visar på att 85% av alla som kollar videos på sociala medier gör det utan ljud. Text är därför väldigt viktigt för att inte tappa potentiella kunder men heller inte intresset för varumärket.

3. Relevant innehåll

Att tidigt ha en plan för hur man ska engagera tittaren är viktigt för att veta hur man ska kunna skapa relevans och intresse till kund. Ta därför reda på vad din publik tycker om och vad de blir intresserade av.

4. Kommunicera företagets varumärke – På sociala medier

Viktigt att innehållet håller en röd tråd genom det som kommuniceras. Här bör man tänka långsiktigt. Visst är det lockande med det engagemang och den korta uppmärksamhet man får under tiden i kommunikationen, men det som är viktigt är att hitta potentiella kunder som stannar eller blir intresserad av det som företaget erbjuder.

5. Använd många kanaler

Youtube, Twitter, Facebook och Instagram är några förslag på många kanaler som finns för att förmedla budskap. Detta för att nå ut till så många personer som möjligt. Glöm inte att skapa relevant innehåll.

6. Hitta känslor i den rörliga bilden

Välgjorda filmer skapar ofta en stark känsla. Företaget bör därför fundera ut vilken känsla som ska förmedlas ut mot kund. Ljudet, bilden och dramaturgin ska sedan uppfylla detta.